zaterdag, juni 28, 2008

De voorbije week a.k.a. de hand van Guido Marini



De hand van Msgr. Guido Marini

1. Het volledige interview met Msgr. Guido Marini.
2.De geschiedenis van het pallium
3. Het naderende einde van de hancommunie? "penso proprio di sì"

Vraag: In het recente bezoek aan Santa Maria di Leuca en Brindisi heeft de paus de Communie uitgedeeld aan de gelovigen in de mond en al knielend. Is dit een praktijk, voorbestemd om een gewoonte te worden tijdens pauselijke celebraties? Antwoord Msgr. Guido Marini: "Penso proprio di si". Men mag bovendien niet vergeten dat de uitdeling van de Communie in de hand nog altijd, vanuit juridisch oogpunt, een indult blijft op de universele wet, een indult dat toegekend werd door de H. Stoel aan die bisschoppenconferneties die dit gevraagd hebben. De wijze die Benedictus XVI heeft aangenomen, heeft tot doel om de geldigheid van de norm voor de gehele Kerk te onderlijnen. Bovendien, men zou misschien zelfs een voorkeur voor deze wijze van uitdeling kunnen bemerken, die, zonder iets af te dingen van de andere wijze, beter de waarheid van de Werkelijke Aanwezigheid in de Eucharistie benadrukt, de devotie van de gelovigen helpt en hen makkelijker naar de betekenis van het mysterie leidt. Dit zijn aspecten die in onze tijd, pastoraal gesproken, dringend benaderd en herontdekt dienen te worden

Minder de hand van Marini
De video van de persconferentie van aartsbisschop Raymond Burke ter gelegenheid van zijn benoeming tot Prefect van de Hoogste Rechtbank van de Apostolische Signatuur.

Nog niet de hand van Marini
Het antwoord van de FSSPX

vrijdag, juni 20, 2008

Is dit de opvolger van kardinaal Arinze?

Kardinaal Antonio Cañizares Llovera, aartsbisschop van Toledo en primaat van Spanje, wordt volgens ingewijden genoemd als opvolger van kardinaal Arinze als prefect van de Congregatie voor de Eredienst.
Hij diende de priesterwijdingen volgens de 'usus antiquior' toe in het Instituut Christus Koning en Hogepriester in Gricigliano in 2007. Hier zijn enkele foto's:






George Weigel over de buitengewone vorm

Met dank aan Father Zuhlsdorf las ik zonet het artikel van George Weigel over de 'usus antiquior'. George Weigel is vooral bekend bij ons door zijn biografie van Johannes Paulus II 'Witness to hope' maar hij schreef ook excellente, klassiek-apologetische werken als 'The courage to be catholic' en 'Letters to a young catholic'.
Terwijl vele hooggeplaatsten in de Kerk 'het' nog niet begrepen hebben, is de lectuur van dit artikel verfrissend. Vooral de stelling dat het missaal van Johannes XXIII als een "liturgisch magneet" op de Novus Ordo werkt en zal werken zet tot nadenken aan en is vermoedelijk dé reden voor de terughoudendheid van velen.
Ik zeg wel vaker dat de onderscheiden tussen beide vormen niet het Latijn, de celebratie versus Deum, etc. is maar de inhoudelijke accentverschillen die uitdrukking geven aan de rol van de cultus en dus de gehele dogmatiek van de Kerk.

Is Pope Benedict XVI determined to restore the Latin mass that many Roman Catholics thought had been consigned to the dustbin of history? The answer, in short, is both yes and no. But neither the "yes" nor the "no" quite fits the conventional speculations in several recent media reports following off-the-cuff remarks to a small Catholic association in Great Britain by a Vatican official. In unraveling this, it helps to begin at the beginning.

As he reminds us in his memoir, "Salt of the Earth," the young Joseph Ratzinger was deeply influenced, both spiritually and intellectually, by the mid-20th-century movement to reform the Roman Catholic Church's public worship--a movement that helped pave the way for the Second Vatican Council (1962-1965). Father Ratzinger was a peritus, a theological expert, at the council, and like many others, he welcomed the council's Constitution on the Sacred Liturgy: here was a ratification of the liturgical reform movement he had long supported and a blueprint for further organic development of the celebration of mass. In the immediate aftermath of Vatican II, however, Ratzinger became convinced that organic development had been jettisoned for revolution, the liturgical Jacobins being a cadre of academics determined to impose their view of a populist liturgy on the entire Catholic Church.

In the decades between Vatican II and his election as Benedict XVI, Ratzinger became a leader in what became known as "the reform of the reform": a loosely knit international network of laity, bishops, priests and scholars, committed to returning the process of liturgical development in the Catholic Church to what they understood to be the authentic blueprint of Vatican II. Seeing a Gregorian chant CD from an obscure Spanish monastery rise to the top of the pop charts in the 1990s, they wondered why much of the church had abandoned one of Catholicism's classic musical forms. Finding congregations that seemed more interested in self-affirmation than worship, and priests given to making their personalities the center of the liturgical action, they asked whether the rush to create a kind of sacred circle in which the priest faces the people over the eucharistic "table" might have something to do with the problem.

And they reminded the entire church that Vatican II had not mandated many of the things most Catholics thought it had decreed: for example, the elimination of Latin (and chant) from the liturgy and the free-standing altar behind which the priest faced the congregation.

Over the past 40 years, the Catholic liturgical wars have tended to be fought among specialists and activists. The largest post-Vatican II splinter group, associated with the excommunicated French archbishop Marcel Lefebvre, certainly had its problems with the new liturgy; but the deeper cause of the Lefebvrists' march into schism was their rejection of Vatican II's teaching on religious freedom, which they deemed heresy. The overwhelming majority of Catholics throughout the world have welcomed the new form of the mass that became normative in 1970, a mass celebrated entirely in English (or Spanish or French or Polish, or whatever language the congregation speaks). Over time, the silly season in Catholic liturgy that peaked in the 1970s--"clown" masses (with the priest vested as Bozo or somesuch), free-for-all prayers that ignored the prescribed rite, dreadful pop music, inept "liturgical dance," a general lack of decorum--began to recede. A re-sacralization of Catholic worship became evident in many parishes. What Ratzinger and other specialists had called "the reform of the reform" was underway at the grass roots, and under its own steam.

It was to accelerate that "reform of the reform" that Benedict XVI issued a decree last summer permitting the widespread use of the 1962 Roman rite, known technically as the Missal of John XXIII. Amidst the recent, fevered speculations that Latin days are here again, it's important to note what the Missal of John XXIII is not. It is not the "Tridentine Rite," because it includes modifications of the missal mandated by the Council of Trent in the 16th century; it is not the "mass of Pius V," which some Catholic megatraditionalists argue is the only valid form of Catholic worship. It is, in fact, the mass as celebrated every day at every session of the Second Vatican Council. (The 1962 missal did contain a Good Friday prayer for the conversion of the Jews, which some, but certainly not all, Jews found offensive. After a brief flurry of criticism, Benedict XVI modified the prayer; conversations about its further alteration continue. The modified prayer was used in the minuscule number of Catholic congregations that celebrated Holy Week 2008 according to the Missal of John XXIII; no pogroms resulted, and indeed the argument seems to have died out.)

Some may find it ironic that the "old Latin mass" that Benedict XVI has permitted is precisely the mass as known by Pope John XXIII, hero of Catholic progressivism. But there is in fact something "progressive," in the sense of reformist, about Benedict's strategy here.

Yes, the mass of John XXIII is celebrated in Latin, and yes, it is often celebrated (although it need not be) with the priest and the congregation facing the same direction as they pray--looking together, as classic liturgical theology teaches, toward the return of Christ and the inauguration of the heavenly Jerusalem. But the pope's point in making this form of liturgy more widely available is neither nostalgic nor retrogade. Rather, by encouraging the more widespread celebration of this classic form of the always-evolving Roman rite, Benedict XVI intends to create a kind of liturgical magnet, drawing the "reform of the reform" in the direction of greater reverence in the Catholic Church's public worship. In doing so, the pope is also reminding the church that, as Vatican II put it, the mass is a moment of privileged participation in "that heavenly liturgy which is celebrated in the Holy City of Jerusalem toward which we journey as pilgrims, where Christ is sitting at the right hand of God, minister of the sanctuary and of the true tabernacle." "Going to mass," in other words, is not something we do for ourselves, or something we make up ourselves; liturgical worship is our participation in something God is doing for us.

Will this Benedictine reform-of-the-reform mean that every Catholic parish will soon have at least one Sunday celebration of mass in Latin, using the Missal of John XXIII? It seems unlikely, not least because very few priests today are competent Latinists. But in those places where the Latin mass of 1962 is celebrated reverently and without nostalgic accretions (lace-bedecked older vestments, for example), it will be a source of spiritual nourishment for the minority that prefers this way of worship, even as it introduces a new generation to what will be, for them, a new form of liturgy. In international settings, the use of this rite in Latin may help revive that ancient tongue as a common Catholic language for common worship--no small matter in an increasingly diverse and pluralistic church. Among scholars and parish clergy alike, the more widespread celebration of mass according to the Missal of John XXIII may prove to be the reformist magnet that Benedict XVI wants it to be, encouraging those who are already at work re-sacralizing the liturgy.

And the net result, over time? Almost certainly not "Latin days are here again" in every Catholic parish but rather a more reverent, more prayerful celebration of mass according to a reformed missal of 1970--and according to what the Second Vatican Council actually prescribed.

maandag, juni 16, 2008

50ste verjaardag overlijden Paus Pius XII

50e anniversaire de la mort de Pie XII : deux initiatives

Présentation au Vatican

ROME, Dimanche 14 juin 2008 (ZENIT.org) - Le cinquantième anniversaire de la mort du pape Pie XII sera accompagné de différentes iniaitiatives dont une exposition au Vatican et un congrès.

Le congrès, consacré au magistère de Pie XII, aura lieu du 6 au 8 novembre 2008, sous l'égide des universités pontificales Grégorienne et du Latran.

L'exposition sera consacrée à « Pie XII, l'homme et le pontificat ». Elle sera ouverte du 21 octobre 2008 au 6 janvier 2009, au Vatican dans le « Bras de Charlemagne », c'est-à-dire du côté gauche de la colonnade du Bernin.

Ces deux initiatives seront présentées au Vatican le 17 juin prochain par les recteurs de l'univsersité du Latran et de la Grégorienne, Mgr Rino Fisichella, recteur de l'université du Latran, le P. Gianfranco Ghirlanda, sj, par Mgr Walter Brandmüller, président du Comité pontifical des Sciences historiques, par le prof. Giovanni Maria Vian, directeur de L'Osservatore Romano, et par le président de la Fondation pour les Biens et les Ativités artistiques de l'Eglise, M. Giovanni Morello.

Wij houden u op de hoogte!

Citaat van de dag

In het kader van de Pontificale Hoogmis in Westminster Cathedral las ik volgend citaat van Father Aidan Nichols o.p. in het uitstekende artikel van Damian Thompson, dat ik u niet wilde onthouden:

"Rites that do not allow a sense of distance deny to the people, paradoxically, a means of appropriating the act of worship, crippling them just at the point where they could be taking off Godward by a leap of religious imagination”

Handcommunie: het einde nabij-deel 2?!

Na op het feest van Corpus Christi reeds de traditionele wijze van communiceren te benadrukken (wij hebben hier reeds eerder over bericht, heeft paus Benedictus XVI opnieuw tijdens zijn bezoek aan Puglia, meer bepaald Leuca en Brindisi, de tongcommunie al knielend als norm gesteld.



Voor meer foto's zie het Papa Ratzinger forum

Pontificale Hoogmis in Westminster Cathedral

Father Finigan, weldra te gast in Warfhuizen, bericht uitvoering over de Pontificale Hoogmis volgens het Missaal van de Zalige Johannes XXIII in Westminster Cathedral.
Hier is prachtig beeldmateriaal

vrijdag, juni 06, 2008

Een thomist geeft antwoord op de 'Hollandse catechismus'


Sandro Magister heeft het interessante verhaal: Kardinaal Cottier, de uitgever van de correspondentie tussen kardinaal Journet en de thomist Jacques Maritain, heeft onthuld dat het Credo van Paulus VI nagenoeg helemaal geschreven is door Maritain als antwoord op de heretische 'Hollandse catechismus'.

dinsdag, juni 03, 2008

Sint-Thomas in Toulouse

Toulouse, van waaruit Sint-Dominicus zijn arbeid begon, is tevens de plaats waar de relieken van Sint-Thomas zich bevinden en dit sinds 1370. (De overbrenging op 28 januari vormt trouwens de reden waarom het feest in de forma ordinaria op die dag valt, terwijl de sterfdatum eigenlijk 7 maart is zoals de forma extraordinaria ook viert. De relieken waren namelijk in 1791, na de opheffing van de orde van de dominicanen, naar de Basiliek van Saint-Sernin overgebracht. Pas in 1974 vond dan de overdracht van de relieken naar de oorspronkelijke kerk plaats.

Kerk en klooster van de Jacobijnen, geconfisceerd door de Franse Staat, is nu een museum.
MAAR op 28 januari staat de Franse staat toe dat de H. Mis met processie gevierd wordt.


Forma extraordinaria in Vlaanderen

Met dank aan Mysterium Fidei!
Traag maar gestaag wordt ook in Vlaanderen gewerkt aan de celebratie van de gehele Romeinse Ritus, die sinds Summorum Pontificum twee vormen kent.
Zo zal vanaf 6 juli elke zondag in de Sint-Jacobskerk in Antwerpen (bij de in Vlaanderen bekende Mgr. Dr. De Maere) de Heilige Mis gecelebreerd worden in de buitengewone vorm.



Het Petrusbroederschap meldt ook dat Mgr. Dr. Léonard, bisschop van Namen en zonder twijfel de grootste vriend van de Forma extraordinaria zoals blijkt uit de priesterwijdingen die hij in 2007 toediende in Wigratzbad, in hun kapel de Heilige Mis zal celebreren in de buitengewone vorm op 8 juni a.s. Niet te vergeten natuurlijk dat de kathedraal in Namur de eerste en enige kathedraal in België is waar de buitengewone vorm wordt opgedragen.

maandag, juni 02, 2008

Cantores Tiltenberg

De cantores van het Grootseminarie van het bisdom Haarlem, locatie Tiltenberg, hebben nu een eigen blog met teksten en filmpjes van hun prachtige zangprestaties! Een bezoek waard!
Hier is hun meest recent werk

Gebeden tot het Heilig Hart van Jezus


Litanie van het Heilig Hart van Jezus (goedgekeurd door paus Leo XIII)

Heer, ontferm U over ons Christus, ontferm U over ons
Heer, ontferm U over ons
Christus, aanhoor ons Christus, verhoor ons
God, hemelse Vader, ontferm U over ons
God Zoon, Verlosser van de wereld, ontferm U over ons
God, Heilige Geest, ontferm U over ons
Heilige Drievuldigheid, één God, ontferm U over ons
Hart van Jezus, de Zoon van de eeuwige Vader, ontferm U over ons
Hart van Jezus, door de Heilige Geest in de schoot van de Moedermaagd gevormd, ontferm U over ons
Hart van Jezus, wezenlijk verenigd met het Woord van God, ontferm U over ons
Hart van Jezus, oneindige majesteit, ontferm U over ons
Hart van Jezus, heilige tempel van God, ontferm U over ons
Hart van Jezus, woontent van de Allerhoogste, ontferm U over ons
Hart van Jezus, huis van God en poort van de hemel, ontferm U over ons
Hart van Jezus, gloeiende oven van liefde, ontferm U over ons
Hart van Jezus, schatkamer van gerechtigheid en van liefde, ontferm U over ons
Hart van Jezus, vol goedheid en liefde, ontferm U over ons
Hart van Jezus, peilloze diepte van alle deugden, ontferm U over ons
Hart van Jezus, alle lofprijzingen overwaardig, ontferm U over ons
Hart van Jezus, Koning en middelpunt van alle harten, ontferm U over ons
Hart van Jezus, waarin alle schatten zijn van wijsheid en van wetenschap, ontferm U over ons
Hart van Jezus, waarin de Godheid in alle volheid woont, ontferm U over ons
Hart van Jezus, waarin de Vader zijn welbehagen heeft gesteld, ontferm U over ons
Hart van Jezus, dat ons allen deelgenoot hebt gemaakt van uw oneindige rijkdom, ontferm U over ons
Hart van Jezus, verlangen van de eeuwige heuvelen, ontferm U over ons
Hart van Jezus, geduldig en groot in barmhartigheid, ontferm U over ons
Hart van Jezus, mild voor allen, die U aanroepen, ontferm U over ons
Hart van Jezus, bron van leven en van heiligheid, ontferm U over ons
Hart van Jezus, verzoening voor onze zonden, ontferm U over ons
Hart van Jezus, van versmadingen verzadigd, ontferm U over ons
Hart van Jezus, om onze misdaden gebroken, ontferm U over ons
Hart van Jezus, gehoorzaam geworden tot de dood, ontferm U over ons
Hart van Jezus, met een lans doorstoken, ontferm U over ons
Hart van Jezus, bron van alle troost, ontferm U over ons
Hart van Jezus, ons leven en onze venijzenis, ontferm U over ons
Hart van Jezus, onze vrede en onze verzoening, ontferm U over ons
Hart van Jezus, slachtoffer voor de zondaars, ontferm U over ons
Hart van Jezus, heil van hen, die op U hopen, ontferm U over ons
Hart van Jezus, hoop van ben, die in U sterven, ontferm U over ons
Hart van Jezus, hoogste vreugde van alle heiligen, ontferm U over ons
Lam Gods, dat de zonden van de wereld wegneemt, spaar ons Heer.
Lam Gods, dat de zonden van de wereld wegneemt, verhoor ons Heer.
Lam Gods, dat de zonden van de wereld wegneemt, ontferm U over ons.
Jezus, zachtmoedig en nederig van Hart, Maak ons hart gelijkvormig aan uw Hart.

Laat ons bidden. Almachtige, eeuwige God, sla uw blikken op het Hart van uw zeer beminde Zoon en op de lofprijzingen en voldoeningen, die Hij U heeft gebracht in naam van de zondaars. Laat U verzoenen en schenk vergiffenis aan ben, die uw barmhartigheid afsmeken, in de Naam van dezelfde Jezus Christus, uw Zoon, die met U leeft en heerst in de eeuwen der eeuwen. Amen.

Litaniae de Sacratissimo Corde IesuKyrie, eleison

R. Kyrie, eleison.
Christe, eleison
R. Christe, eleison.
Kyrie, eleison
R. Kyrie, eleison.
Christe, audi nos
R. Christe, audi nos.
Christe, exaudi nos.
R. Christe, exaudi nos.
Pater de caelis, Deus,
R. miserere nobis.
Fili, Redemptor mundi, Deus,
R. miserere nobis.
Spiritus Sancte, Deus,
R. miserere nobis.
Sancta Trinitas, unus Deus,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, Filii Patris aeterni,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, in sinu Virginis Matris a Spiritu Sancto formatum,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, Verbo Dei substantialiter unitum,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, maiestatis infinitae,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, templum Dei sanctum,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, tabernaculum Altissimi,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, domus Dei et porta caeli,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, fornax ardens caritatis,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, iustitiae et amoris receptaculum,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, bonitate et amore plenum,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, virtutum omnium abyssus,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, omni laude dignissimum,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, rex et centrum omnium cordium,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, in quo sunt omnes thesauri sapientiae et scientiae,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, in quo habitat omnis plenitudo divinitatis,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, in quo Pater sibi bene complacuit,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, de cuius plenitudine omnes nos accepimus,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, desiderium collium aeternorum,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, patiens et multae misericordiae,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, dives in omnes qui invocant te,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, fons vitae et sanctitatis,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, propitiatio pro peccatis nostris,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, saturatum opprobriis,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, attritum propter scelera nostra,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, usque ad mortem oboediens factum,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, lancea perforatum,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, fons totius consolationis,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, vita et resurrectio nostra,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, pax et reconciliatio nostra,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, victima peccatorum,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, salus in te sperantium,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, spes in te morientium,
R. miserere nobis.
Cor Iesu, deliciae Sanctorum omnium,
R. miserere nobis.
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi,
R. parce nobis, Domine.
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi,
R. exaudi nos, Domine.
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi,
R. miserere nobis, Domine.
V. Iesu, mitis et humilis Corde,
R. Fac cor nostrum secundum Cor tuum.
Oremus;
Omnipotens sempiterne Deus, respice in Cor dilectissimi Filii tui et in laudes et satisfactiones, quas in nomine peccatorum tibi persolvit, iisque misericordiam tuam petentibus, tu veniam concede placatus in nomine eiusdem Filii tui Iesu Christi: Qui tecum vivit et regnat in saecula saeculorum. R. Amen.


Akte van Toewijding van het mensdom aan het Allerheiligste Hart van Jezus door Leo XIII (25 mei 1899)

Allerliefste Jezus, Verlosser van het mensdom, zie op ons neer in alle ootmoedigheid voor uw altaar neergeknield. Wij behoren U toe, en willen U steeds verbonden zijn, wijdt elk van ons zich heden vrijwillig toe aan uw allerheiligst Hart.
Velen hebben U nooit gekend, velen hebben uw geboden geminacht, en U alzo verstoten. Wil U over ieder van hen erbarmen, goedertierenste Jezus, en trek hen allen tot uw Heilig Hart. Wees de Koning, o Heer, niet enkel der gelovigen die zich nooit van U verwijderden, maar ook der verloren zonen die U verlaten hebben. Maak, dat deze weldra tot het vaderlijke huis terugkeren, opdat zij niet vergaan van honger en ellende.
Wees de Koning van hen, die door dwaalleer bedrogen of door scheuring van U gescheiden zijn; roep hen terug tot de haven der waarheid en tot de eenheid van geloof, opdat er weldra slechts één kudde en één herder zij.
Wees de Koning van al degenen, die nog in de duisternis van het heidendom of van de Islam verdwalen, weiger niet hen daaraan te ontrukken en te voeren naar het licht en het rijk van God.
Zie eindelijk met een blik vol erbarming neder op de kinderen van dat volk, dat zo lang uw uitverkoren volk was. Moge het Bloed, dat zij eertijds over zich hebben afgeroepen, thans, als een bad van verlossing en van leven, ook over hen nedervloeien.
Geef, o Heer, aan uw Kerk welvaren en kommerloze vrijheid; geef aan alle volkeren de vrede door de handhaving der orde; en maak dat van het ene einde der aarde tot het andere de éné kreet zou weerklinken: Lof aan het godddelijk Hart, door hetwelk ons de zaligheid werd verworven; aan het Hart zij eer en roem in eeuwigheid. Amen.

Toewijding aan het Heilig Hart van Jezus


Gisteren, zondag, heeft Onze Heilige Vader ons allen opgeroepen om in juni, de maand traditioneel toegewijd aan het Heilig Hart, onze eigen toewijding te vernieuwen.
Hier is de tekst van de Angelus-toespraak in mijn vertaling:
"Dierbare broeder en zusters,
Op deze zondag, die samenvalt met het begin van de maand juni, verheugt het mij eraan te herinneren dat deze maand van oudsher toegewijd is aan het Hart van Christus, symbool van het christelijk geloof dat bijzonder dierbaar is aan zowel het volk als de mystici en theologen omdat het op eenvoudige en authentieke wijze uitdrukking geeft aan het “goede nieuws” van de liefde en dat in zich het mysterie van de Menswording en de Verlossing samenvat. En afgelopen vrijdag hebben we het Hoogfeest van het Heilig Hart van Jezus gevierde, het derde en laatste van de feesten die volgen op de Paastijd, na de Allerheiligste Drie-eenheid en Corpus Domini. Deze opeenvolging doet denken aan een beweging naar het centrum: een beweging van de geest die God zelf leidt. Vanuit de oneindige horizon van Zijn liefde heeft God gewild binnen te gaan in de begrenzingen van de geschiedenis en de menselijke conditie, Hij heeft een lichaam en een hart aangenomen. Op deze wijze kunnen wij het oneindige in het eindige beschouwen en ontmoeten, het onzichtbare en onuitspreekbare Mysterie in het menselijke Hart van Jezus, de Nazareeër. In mijn eerste encycliek over de liefde was het uitgangspunt precies de blik, gericht op de doorboorde zijde van Christus, waarover Johannes ons bericht in zijn evangelie (cfr 19,37; Deus caritas est, 12). Dit centrum van het geloof is ook de bron van de hoop waarin wij zijn verlost, de hoop die onderwerp was van mijn tweede encycliek
Elke persoon heeft nood aan een “centrum’ in zijn leven, aan een bron van waarheid en goedheid waaruit hij kan putten in het tegemoet gaan van de verschillende gebeurtenissen en de moeite van elke dag. Ieder van ons, wanneer wij in stilte pauzeren, heeft het nodig om niet enkel het kloppen van zijn eigen hart te voelen maar, dieper, het kloppen van een vertrouwenswaardige aanwezigheid, waargenomen met de zintuigen van het geloof en toch meer werkelijk: de aanwezigheid van Christus, hart van de wereld.
Ik nodig dus elkeen uit om in de maand juni de eigen toewijding aan het Hart van Christus te hernieuwen, ook door het traditionele gebed van toewijding van de dag te benutten en de intenties die ik voorgesteld heb voor geheel de Kerk indachtig te zijn.
Naast het Heilig Hart van Christus nodigt de liturgie ons uit om het Onbevlekt Hart van Maria te vereren. Verlaten wij ons altijd aan Haar toe met groot vertrouwen. Ik zou de moederlijke tussenkomst van de Maagd opnieuw willen afroepen voor de bevolkingen van China en Myanmar die getroffen zijn door natuurrampen en voor al degenen die de vele situaties van lijden, ziekte en materiële en geestelijke ellende, die de weg van de mensheid tekenen, doorstaan."

In het dossier dat rkdocumenten.nl heeft aangelegd kan u enkele belangrijke documenten, waaronder de encycliek Haurietis Aquas van Pius XII en de brief ter herdenking van de 50ste verjaardag van deze encycliek, gepubliceerd in 2006 door Benedictus XVI, lezen.