Fr. Louis-Marie
de Blignières FSVF in 'Prier et Prêcher', Oktober 2021
De
participatie aan de traditionele liturgie
Ik verleen voor
de eerste maal assistentie aan de Mis in de traditionele Latijnse ritus. Ik word
getroffen door de gewijde sfeer. De inrichting van de ruimte, de zang van het
Kyriale door het eensgezinde volk, de eerbiedige houding van de celebrant, de
gewaden die hij draagt, de taal die hij gebruikt, de gebaren van eerbied die
hij maakt richting de gewijde oblaten, de vele kniebuigingen, de stilte van de
canon: al deze zintuiglijke tekenen brengen mij ertoe mij innerlijk te plaatsen
in de aanwezigheid van Iemand die de wereld overstijgt.
Wanneer ik in
mijn missaal volgt hetgeen de priester zegt wordt ik geraakt door een ander
aspect. Ik smeek tot God met een grote eerbied maar met de zekerheid van een
kind dat zich richt tot zijn vader! De zalving met de antieke Latijnse gebeden
brengt mij in relatie tot, niet de architect van het heelal, maar met de
Drie-eenheid. Ik richt mij tot de Drie-eenheid – verbazingwekkend – alsof ik
deel uitmaak van een familie! Ik spreek met moed tot de Drie-ene God, ik presenteer
mijzelf en dit in de nabijheid van de heiligen die bij de Drie-ene God vertrouwen
bezitten. Ik hou niet op te spreken door Jezus en ik zie de priester het hoofd
buigen wanneer zijn Naam uitgesproken wordt.
Door deze tekenen,
neem ik deel aan de aanbidding van het mysterie van de ware Drie-ene
God.
Een tweede zaak
kan men afleiden uit de ritus. De ritus raakt mij en doet mij intuïtief weten
dat de mens ‘verloren’ is. Het zoeken naar een zin van mijn leven, het
schandaal van het lijden van onschuldigen, het gevoelen van mijn persoonlijke
schuld: wat gebeurt er met mijn existentiële angst wanneer deze geconfronteerd
wordt met deze ritus? Ze ontvangt een naam: de zonde. Ik bemerk iets zeer
ontroerends: de priester en alle gelovigen erkennen de waarheid van hun
ellende.
De celebrant,
tijdens de voorbereidende gebeden op de Romeinse mis, lijkt met aarzeling het
altaar te bestijgen. Hij erkent zijn eigen onwaardigheid: door middel van een
prachtige psalm, een belijdenis van zijn fouten, door psalmverzen als
schietgebeden. In de Dominicaanse ritus, maakt de priester een diepe buiging
tijdens het Confiteor van hemzelf en dat van de gelovigen, alsof hij mijn zonden
op zich wilde nemen! In de gebeden van de Romeinse canon knielt de celebrant
verschilde malen, smeekt hij nederig, hij is een zondaar die niet kan steunen op
zijn verdiensten.
Deze ritus
straalt uit naar bekeerlingen - ik spreek uit ervaring – omdat het de
menselijke waarheid, die vaak verborgen wordt, vooronderstelt: ik ben een
zondaar en heb nood aan verlossing. De ritus bezit het geheim mij te laten deelnemen
aan de hoop door mijn ellende in contact te brengen met de barmhartigheid
van God.
Een derde kenmerk
van de celebratie volgens deze rite: het is een handeling, er gebeurt
iets. Te midden van de stilte van de canon brengen de gebaren van de dubbele
consecratie mij het mysterie van het geloof voor ogen. Ik bemerk dat de celebrant
de oblaten tekent met de tekenen van het kruis. Ik zie de gelovigen de geconsacreerde
hostie geknield en op de tong ontvangen. Indien ik de priester na de Mis ondervraag,
ben ik erop voorbereid te leren dat het offer het wezen van de Mis is. Dit
offer van lof aan de Drie-eenheid is een zoenoffer voor mijn eeuwig heil en
voor dat van alle gelovigen.
Ik besef dat
alles gecentreerd is, niet op de bedienaar maar op Christus, op zijn
aanwezigheid in de geconsacreerde oblaten. Ik zie hoe de celebrant zijn vingers
gesloten houdt nadat hij het Lichaam van Christus aangeraakt heeft en met welke
voorzichtigheid hij de geconsacreerde partikels verzameld op het corporale. De
woorden en gebaren brengen mij op zintuiglijke wijze in contact met de onbloedige
vernieuwing van het heilbrengende offer. In de Dominicaanse ritus strekt de
celebrant na de consecratie de armen wijd uit, zoals Christus op het kruis.
Deze ritus doet mij deelnemen aan de liefde van de Verlosser door een
zintuiglijke bemiddeling.
Deze ritus is het
tegenovergestelde van een ideologie. Het is een zintuiglijke bemiddeling om mij
te laten deelnemen aan het onzichtbare mysterie.