Sinds
de start van deze blog op 5 februari 2006 heb ik een aantal studies
gepubliceerd waarin de gewone vorm van de Romeinse Ritus wordt vergeleken met
de buitengewone vorm. Het doel van deze bijdragen is te laten zien dat beide
missalen inhoudelijk van elkaar verschillen zodanig dat de buitengewone vorm en
de hersacralisatie van de gewone vorm in een objectief kader komen te staan,
weg van louter emotionele (voor)oordelen over de schoonheid van de celebratie, riten,
gezangen en dergelijke (hoe belangrijk deze ook zijn). Zie bv. mijn bijdrage
over Thomas van Aquino en de betekenis van kruistekens in de Canon van 26 augustus 2008
Voor de lezer hebben we deze bijdragen hier op een rij
gezet:
24 april 2012: De stilte van de Romeinse Canon
12 april 2012: Feiten omtrent de celebratie ‘versus orientem’
(strikt genomen hoort dit niet in het rijtje aangezien ‘versus orientem’
perfect mogelijk is in de Novus Ordo, maar dit is zeer zeldzaam)
7 maart 2012: “Concelebratie zoals wij die kennen behoortniet tot de Latijnse liturgische traditie” (een uitspraak van kardinaal
Canizares – dit thema hopen wij in de toekomst verder uit te werken)
12 december 2010: De Heilige Lucia op de Tiltenberg (vergelijking
van het lectionarium van beide vormen aan de hand van de gedachtenis/feest van de H. Lucia)
22 mei 2010: Vragen beide enkele oraties in beide missalen
5 december 2009: Heiligen en engelen
19 september 2009: Zijn beide missaals identiek? (algemene
feiten ter ontkrachting van deze stelling)
15 november 2008: Sint-Albertus 1962 vs 1969/1970
1 november 2008: Kalenderhervorming 1969 deel 1
Geen opmerkingen:
Een reactie posten